Vlaams Congres
van Leraars Wetenschappen





Werkgroepen

Algemeen

Biologie

Chemie

Fysica

Aardrijkskunde

Werkgroepen Biologie

Mitose in worteltoppen: een practicum


VOLZET

  • Code: B1
  • Omschrijving:
    Het protocol van dit practicum is een verbeterde versie van wat gebruikelijk is om mitose te illustreren in de klaspraktijk.
    Doorgaans worden hiervoor wortelende uien gebruikt waarvan de worteltoppen gekleurd worden met orceine-azijnzuur of karmijn-azijnzuur.
    Maar in de praktijk blijkt dat uien in de voedingshandel soms behandeld worden om het wortelen te voorkomen en ze dus langer houdbaar te maken: die uien wortelen niet. Je gebruikt bijgevolg best onbehandelde uien uit je eigen tuin of, zoals hier wordt voorgesteld, wortelende knoflookteentjes.
    In dit practicum wordt toluidineblauw gebruikt om het DNA in de meristeemcellen te kleuren, in plaats van de meer traditioneel gebruikte kleurstoffen.
  • Verantwoordelijke: Vik Casteels
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 3de graad; ASO, TSO
  • Maximum aantal deelnemers: 22
  • Gaat door om: 10:00-11:00, 11:10-12:10

GEANNULEERD- Duik in een poel en determineer macro-invertebraten

  • Code: B2
  • Omschrijving:

    Deze workshop gaat niet meer door wegens ziekte van de lesgever.


    Tijdens deze workshop maak je kennis met de bundel ‘Determinatie van zoetwater macro-invertebraten in West-Vlaanderen’. Deze bundel werd ontwikkeld in functie van het biologisch wateronderzoek voor leerlingen uit de tweede graad, maar is ook zeer toegankelijk voor elke natuurliefhebber.
    Een algemene vragenlijst brengt je bij de juiste sleutel (waterwantsen, waterkevers, platwormen, …). Afhankelijk van het determinatieniveau nodig voor het bepalen van de BBI (Belgische Biotische Index) determineer je verder tot op het niveau van familie of geslacht. In tegenstelling tot zoekkaarten en andere publicaties, bevat deze bundel alle macro-invertebraten die voorkomen in West-Vlaanderen. Hierdoor is hij ook bruikbaar over heel Vlaanderen. De vele illustraties helpen je als het even moeilijk wordt. De prachtige foto’s bieden een extra controle éénmaal je de determinatie afgerond hebt.
  • Verantwoordelijke: Lynn Vanheste
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: iedereen; ASO, TSO
  • Maximum aantal deelnemers: 25
  • Gaat door om: 10:00-11:00, 11:10-12:10

De lichtjes van de zee (chemoluminescentie-experiment)


VOLZET

  • Code: B3
  • Omschrijving:
    In het overgrote deel van de oceaan is het pikdonker. Organismen die zelf licht uitstralen – bioluminescente organismen – vormen er de enige lichtbron. De productie van licht wordt o.a. ingezet als lokmiddel voor een prooi of partner of als verdedigingsmechanisme tegen belagers.
    De lichtuitstraling zelf of chemoluminescentie kunnen we uitvoeren in het labo. Bij het samenvoegen van een luminoloplossing en een ijzer(III)oplossing komt een blauw licht vrij.
  • Verantwoordelijke: Ines Tavernier
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: iedereen
  • Maximum aantal deelnemers: 20
  • Gaat door om: 13:10-14:10 (Volzet), 14:20-15:20

Onderzoekend leren met eenvoudige preparaatjes van huidmondjes


VOLZET

  • Code: B4
  • Omschrijving:
    Van plantenhuidmondjes kan je vrij gemakkelijk blijvende microscopische preparaten maken.
    In deze workshop tonen we hoe je dit op eenvoudige wijze met beperkt materiaal kan doen. Daarnaast willen we je inspiratie bieden om met deze techniek aan onderzoekend leren te doen. We geven je voorbeelden die bruikbaar zijn in tweede en derde graad. Je kan dit tot slot zelf uitproberen.
  • Verantwoordelijke: Peter Durnez
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 2de en 3de graad; ASO, TSO
  • Maximum aantal deelnemers: 25
  • Gaat door om: 13:10-14:10, 14:20-15:20

Wie is de moordenaar? Ontdek het aan de hand van DNA-analyse (STR-PCR)


VOLZET

  • Code: B5
  • Omschrijving:
    Op een plaats delict is een staal DNA gevonden van de dader. Verdachte personen werden opgepakt,
    maar wijzen met de vinger naar elkaar. Het is aan jou om door DNA-analyse uit te zoeken wie de werkelijke
    dader is.
    Concreet zal je het DNA van de verdachten eerst isoleren, dan specifieke genetische loci (Short
    Tandem Repeats, STR) vermenigvuldigen door een polymerase kettingreactie (PCR) uit te voeren, waarna
    de producten worden geanalyseerd m.b.v. gel-elektroforese. Door het PCR-product van de verdachten
    te vergelijken met het bewijsmateriaal kan je zelf bepalen wie de dader is!
  • Verantwoordelijke: Stijn De Graeve
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 3de graad; ASO, TSO
  • Maximum aantal deelnemers: 20
  • Gaat door om: 13:10-14:10 (Volzet), 14:20-15:20

ABE leskoffer: Proef je PTC (Phenylthiocarbamide)?


VOLZET

  • Code: B6
  • Omschrijving:
    In deze workshop maken docenten kennis met de ABE leskoffer ‘Proef je PTC?’. Met dit practicum leren leerlingen dat het vermogen om de smaak bitter te proeven genetisch is bepaald. Het gen ‘TAS2R38’ codeert voor een smaakreceptor die de organische bittere verbinding PTC (Phenylthiocarbamide) detecteert. Leerlingen vinden tijdens de les zelf uit of zij een superproever, een matige proever of een niet-proever zijn door enerzijds hun eigen DNA te onderzoeken d.m.v. PCR en gel-elektroforese, en anderzijds door het uitvoeren van een smaaktest met PTC-testpapier. De resultaten van beide worden met elkaar vergeleken. In de workshop maak je alvast kennis met de smaaktest en het materiaal en voer je bepaalde onderdelen van het DNA-onderzoek uit.
  • Verantwoordelijke: Melanie Rosenhart
  • Duur: 1.00 u.
  • Doelgroep: 2de en 3de graad; ASO, TSO, BSO
  • Maximum aantal deelnemers: 20
  • Gaat door om: 10:00-11:00 (Volzet), 11:10-12:10