Inschrijven kan vanaf 9 december 19u00

Programma

CONGRES 2025

BIOLOGIE 

  • B1 Vercampt Hanne het maken van een DNA-profiel met gelelektroforese 
  • B2 Micrografisch genootschap Microscopie spierweefsel
  • B3 Van der Auwera Gert Kennismaken met DNA onderzoek in de praktijk    
  • B4 Dirckx Natalie Bookwidgets voor leerdoelen 4de jaar biologie B6 Van der Auwera Gert Kennismaken met DNA onderzoek in de praktijk
  • B5 Van Steenwegen Kelly Gehoorverlies, tinnitus en gehoorbescherming bij jongeren 
  • B6 Van Strydonck Marleen Eenvoudige zintuigexperimenten (zien, horen, voelen)
  • B7 Lauren Deneyer Let's swab: micro-organismen kweken in jouw klas met behulp van huis-, tuin- en keukenproducten 

 GEOGRAFIE 

  • G1 Tine Simoens - Rita Heyrman Moet er nog zand zijn?
  • G2 Lieselot Vandenhaute Croquis
  • G3 Pieter Gurdebeke Stenen op tafel
  • G4 Roland Dreesen Urban geology in de binnenstad van Hasselt
  • G5 Jasper Verhaegen De geschiedenis van onze grond?
  • G6 Lieve Sleghers Werken met de digitale atlas van België? 

FYSICA 

  • F1 Philippe Leonard Challenge Labs
  • F2 Marieke Vereycken Lab vs Aarde: Benadering van het Aardmagnetisch Veld
  • F3 Daniel Mayerson De Einsteintelescoop voor ingenieurs en aardrijkskundigen: Trillingen dempen, en de brede socio-economische impact van Big Science
  • F4 Daniel Mayerson (Moderne) fysica van de Einsteintelescoop: Relativiteit, zwaartekracht, en zwaartekrachtgolven 
  • F5 Jelle Vodnik Licht & Suiker: Het Verborgen Spel van Polarisatie
  • F6 Giorgio Häusermann Teaching Happy Science


RONDLEIDINGEN

  • R1 Liesbeth Jamers (IMO-IMOMEC) Onderzoeksinstituut imo-imomec: De Wetenschapstoren
  • R2 Marijke Jozefczak (CMK) Ontdek de kracht van milieuonderzoek vanuit elke hoek: biologie, chemie, ingenieurs- wetenschappen, economie en recht – samen bouwen we aan een duurzame toekomst! 

LEZINGEN

  • L1 Daniel Mayerson De Einsteintelescoop van zwaartekracht tot mechanica tot geologie: De toekomstige zwaartekrachtdetector en zijn multidisciplinaire impact

  • L2 Jef Hooyberghs Kwantumfysica: Een historisch perspectief op een turbulent levenspad

STEM

  • S1 Dirckx Natalie Spel 'Mik & rol' programmeren met lichtsensor en micro:bit
  • S2 Delphine Depuydt Stap in de verbonden wereld van het Internet of Things (IoT).
  • S3 Matthias Stroobants De verticale windturbine, ervaar de kracht van de wind.
  • S4 Tim Louagie Door de ruimte naar Mars: lesmateriaal om juiste baan, snelheid en versnelling te bepalen bij lancering raket.
  • S5 Lara Schallenbergh Ontdek de Brightbox 'Robotica, van micro:bit tot meesterwerk': ga aan de slag met de microbit, motoren en sensoren en bouw een oplossing voor dagdagelijkse problemen.
  • S6 Virginie Claes Crash'Course Mobiliteitswetenschappen

ALGEMEEN

  • A1 Evelyn Blocken Cybersecurity
  • A2 Mieke De Cock Engaging for Climate! Kritisch denken over klimaatverandering. 
  • A3 David Knight De PFAS verontreiniging in Vlaanderen.
  • A4 Paul Igodt USolv-it : oefen- en inspiratieplatform voor alle STEM-leraren.
  • A5 Marcel Kamp Hoe duurzaamheid onderwijzen? 
  • A6 Stefaan Cottenier ChatGPT & co voor wiskunde, wetenschappen en meer 

CHEMIE

  • C1 Monja Schilling The Lab-based Chemistry Escape Game ChemEscape for High School Students – Implementation in Your School Lesson
  • C2 Kristel Heerwegh Appels met citroenen vergelijken – welke kwantumstip fluoresceert met welke kleur?
  • C3  Filip Poncelet www.chemieleerkracht.be inzetten in je klas
  • C4 Bert De Groef Lesmaterialen over duurzaamheid voor de chemieles in de derde graad